onsdag 17 september 2014

En intervju med Stefan Löfven!


För känsliga läsare så är detta naturligtvis en påhittad intervju baserad på verkliga uttalanden och annat som vår nya statsminister förgyllt världen med.
Sent i söndags kväll stod det klart att åtta års borgerligt styre är till ända. Det rödgröna blocket fick fler röster än Alliansen och även om Sverigedemokraterna blev en tydlig vågmästare står det klart att vår statsminister heter Stefan Löfven. Jag lyckades, under en kort fikapaus för vår upptagna regeringschef, sno åt mig en av få intervjuer han gett efter valet.

Grattis, Stefan! Äntligen har vi blivit av med borgarna. Då var det dags för en annan politik – som vi har längtat!

-        Det har jag också. Svenskarna måste få tillbaka hoppet om framtiden. Det känns som det saknats under Alliansen.

Vad innebär det i praktiken?

-          Vi måste fixa fler jobb. Alla behöver jobb!

Det gör de säkert, men det är du ju inte ensam om partiledarna att tycka. Vad skiljer er politik från Alliansens?

-          Vi vill införa jobbgaranti för ungdomar inom 90 dagar!

Det låter väl helt ok, men jag tänkte mer visionärt. Om vi tänker bort sakfrågorna en stund.

-          Sverige ska bli ett bättre land för alla. Alla ska ha rätten att ha ett jobb!

Ok, jag förstår (inte). Det skiljer ju er från andra, helt klart. Men om jag frågar så här - Alliansen har regerat i 8 år och fått ganska mycket kritik från dig. Med all rätt, då klyftorna ökat i Sverige mer än i något annat OECD-land. Ändå vill du behålla alla jobbskatteavdrag, RUT,  ROT och det mesta som Alliansen lämnat efter sig. Är det så att socialdemokratisk politik och allianspolitik, idag – 2014, i själva verket är väldigt lika varandra?

-          Nej, där har du helt missuppfattat det.

Jaså? Ni vill förbjuda borgarnas kärleksbarn - vinster i välfärden?

-        Nej, så långt vill vi inte gå. Ooooo nej. Men vi vill begränsa dem och kortsiktiga riskkapitalister ska inte hålla på med skola och vård.

Där håller både Hägglund och Borg med dig.

-         Borg har avgått.

Jag tror inte vi kommer längre där. Varför ville du inte ha med Jonas Sjöstedt i regeringen?

-        Jag vill kunna regera över blockgränsen. Annie och Janne är egentligen inte så hardcore-höger som många tror. De vill ta ansvar.

Så du regerar hellre med Centern och Folkpartiet än med Vänsterpartiet?

-         Det sa jag inte. Men i vissa frågor tycker vi lika. Och jag är bra på att förhandla sen min tid som fackpamp.

Så du tror de vill vara med och förändra den politik de är så stolta och malliga över? De vill förhandla med dig om den katastrofala sjukförsäkringen som de själva drivit igenom?

-        Tyvärr, tiden är ute. Jag har ett möte med Göran Hägglund inplanerat. Men det var trevligt att prata med dig. Vi ses på 1 maj!

Bara snabbt, Stefan, innan du går! Förra året röstade Socialdemokraterna med Alliansen om att införa den s.k. ”Landskronamodellen” på nationell nivå. Eller ”Fas 4” som den kallades av vissa och som innebär att socialbidragstagare måste praktisera som motprestation. Denna ”praktik” (som förr kallades fattigvård) kan innebära exempelvis att rensa ogräs hemma hos kommunaltjänstmän, rensa privata utomhuspooler och annat som för en utomstående lätt kan uppfattas som förnedrande samtidigt som det inte leder till några bestående jobb. Det känns mer ”arbetslinjen” än sånt som arbetarrörelsen jobbat för i alla tider. Eller?

Stefan hörde inte min sista fråga, vilket kändes sådär eftersom jag undrat över den länge. Han var redan på väg bort. Men visst känns det bra med en ny regering. Grattis, Sverige! Efter 8 år av borgerlig misär är den nya tiden här.

1 kommentar: